• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden och nytt jobb?

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej,

Detta är lite pinsamt men jag är hursomhelst hos kronofogden och har varit det i 1,5 år. Lite osäker på summan men skulle tippa på 40 000kr. Jag har inte haft någon möjlighet att göra nåt åt det. Förutom lite skatteåterbäring från tillfälliga jobb på 1-2 månader. Så skulden har säkert minskat en del då, kanske 10.000.

Dom har gjort nån typ av utmätning förut, men eftersom jag inte haft någon inkomst och legat under existensminimum har dom inte kunnat göra något under dessa 1,5 år. (förutom nåt kort sommarjobb)

Nu har jag dock lyckats få ett heltidsjobb (jobbat nån vecka) och är livrädd att min arbetsgivare ska få reda på att jag är hos KFM. Känns inte så bra om KFM hör av sig efter några veckor på ett nytt jobb!

Hur ofta kollar dom skatteregistret? Antar att det är via den dom får reda på om och vart jag jobbar? Skatteregistret syns jag väl i varje månad då en skatt dras?

Företagen registrerar väl skatt och sånt men det är väl först i årsskiftet skatteverket får reda på vem det är och hur mycket skatt som denna ska betala? Eller får dom reda på direkt jag blir anställd att jag jobbar via skatteverket?

Jag vill inte komma undan att betala, men skulle gärna vilja hinna jobba några månader utan att det kommer fram och sedan ta tag i det.

Kommer jag kunna jobba några månader, typ fram till nästa deklaration ska göras? Eller kollar KFM upp skatter flera gånger per år?

Dom har säkert hunnit kolla mig några gånger så det kanske inte är dags igen på ett tag?

Anledningen varför jag vill försöka komma undan några månader är för att jag ska hinna hitta en lösning innan KFM kan göra en utmätning på mig, och att jag på så vis slipper blanda in min arbetsgivare.

Om jag förstått det hela rätt finns bara en möjlighet till en avbetalningsplan: Be fodringsägarna att dra tillbaka skulden och sedan göra en avbetalningsplan med dom? Och då försvinner utmätnings möjligheten? Och kanske möjligen bli kvitt räntan helt? Någon med erfarenheter av detta?

Antar att det blir inkassoföretagen och inte själva företaget då?

Många frågor och lång text men jag är tacksam för lite hjälp och gärna höra egna erfarenheter! Vill verkligen ha detta jobb och inte blanda in KFM.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Kronofogden gör ett utmätningsförsök och när det misslyckas lägger de dig på bevakning i 12 eller 24 månader. Så beroende på NÄR du senast fick hem brev om att utmätning pågår så kan du lista ut hur många löner du kommer få ut innan de mäter ut den. Absolut senast när du deklarerat inkomsten.

Om det "bara" är totalt 40 000 i skulder och du inte har några andra utgifter förutom levnadskostnader kommer du förhoppningsvis kunna spara undan och betala av allt innan det blir löneutmätning. Vad är det för typ av skulder? Kanske kan du ringa runt och be om avbetalningsplaner och att de ska återkalla från KFM?
 

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Ja det var lite tanken att hinna spara undan en del.

Brev om utmätning tror jag kom förra vintern typ mars 2014. Delgivningskvitto osv? Men skrev aldrig på nåt eftersom jag hade 0kr då.

Sen har jag inte haft nån kontakt med dom. Så nästa gång dom kollar mig är kanske i årsskiftet då?

Senaste deklarationen lämnade jag in för två veckor sen. Så det kanske är lugnt ett tag nu då?

Det är ett lån och sen till några företag? Men då kanske jag måste göra avbetalningsplan med inkassobolgen? Kan man kanske få bort räntan då? Erfarenheter där?

Varför jag inte ringer och frågar är för att jag inte vill att dom ska börja snoka redan nu.

Dock behöver jag nästan höra med KfM vart mina skulder ligger, men då kanske dom börjar snoka?
 

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hade ju försörjningsstöd ett tag och var tvungen att berätta om jobbet då. Kanske börjar dom meddela KFM?

Dock har dom aldrig sagt något, tror inte ens dom vet att jag har några skulder
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
kommunen meddelar inte KFM något alls...
Det kan ju dock var klokt med tanke på dröjsmålsräntor som löper att du själv gör en avbetalningsplan (OBS, inget du kommer överens om med kfm, utan gör själv) där du själv sätter in 2000 kr i månaden eller vad det nu kan vara, för att minska ner på skulderna och dämpa räntebärande kapital. Det kommer inte påverka utmätningsutredningarna.

Om någon gäldenär får tag i att du har jobb när dom själv kollar över sin skuldstock så kan dom meddela kfm att du fått jobb, och med lite osis kan dom av någon anledning ha koll på var du jobbar, då kan kfm kolla preliminärdebiteringen och se var du jobbar och börja mäta ut.
 

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
kommunen meddelar inte KFM något alls...
Det kan ju dock var klokt med tanke på dröjsmålsräntor som löper att du själv gör en avbetalningsplan (OBS, inget du kommer överens om med kfm, utan gör själv) där du själv sätter in 2000 kr i månaden eller vad det nu kan vara, för att minska ner på skulderna och dämpa räntebärande kapital. Det kommer inte påverka utmätningsutredningarna.

Om någon gäldenär får tag i att du har jobb när dom själv kollar över sin skuldstock så kan dom meddela kfm att du fått jobb, och med lite osis kan dom av någon anledning ha koll på var du jobbar, då kan kfm kolla preliminärdebiteringen och se var du jobbar och börja mäta ut.

Okej så kommunen har tystnadsplikt även gentemot KFM?

Ja en avbetalningsplan måste jag komma överens med fodringsägaren? I detta fall inkasso? Antar att det är dom som sköter indrivningen av pengarna till de två företagen och banken det gäller i detta ärende? Men du menar att om jag meddelar inkassobolagen att jag har jobb och är villig att börja avbetala så kan dom föra det vidare till KFM och dom börjar med en utmätning då?

Vill försöka hålla detta hemligt och vill helst lösa det själv och hålla KFM och arbetsgivare utanför.

Finns det någon här som har fått sina skulder tillbaka dragna från KFM och gjort upp avbetalningsplan med inkassobolagen och kanske blivit kvitt räntan? Är det möjligt? Tar det lång tid?

Oerhört tacksam för lite vägledning och tips!
 

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
När skulle isåfall KFM kunna få reda på att jag jobbar? Det är väl först i slutet av december då deklarationen för företaget skall in? Det är väl först då skatten är specificerad för just den enskilt anställde? Vore samtidigt bra att hinna spara undan en del pengar så man har en buffert.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Byter du arbetsgivare så kommer inte KFM veta var du jobbar innan din nya arbetsgivare skickar in kontrolluppgifterna i början av året för föregående års löner. Innan dess vet inte Skatteverket för vilka den av arbetsgivaren inbetalda preliminärskatten gäller.
Det har ältats fram och tillbaka om att företagen ska bli tvungna att redovisa uppgifterna oftare än en gång per år men vad jag känner till har det aldrig fattats något beslut att införa detta.
 

Rakeback

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 April 2015
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Byter du arbetsgivare så kommer inte KFM veta var du jobbar innan din nya arbetsgivare skickar in kontrolluppgifterna i början av året för föregående års löner. Innan dess vet inte Skatteverket för vilka den av arbetsgivaren inbetalda preliminärskatten gäller.
Det har ältats fram och tillbaka om att företagen ska bli tvungna att redovisa uppgifterna oftare än en gång per år men vad jag känner till har det aldrig fattats något beslut att införa detta.

Från skatteverkets hemsida:
"Du som är arbetsgivare ska varje år lämna kontrolluppgifter om dina anställda till Skatteverket. Uppgifterna visar vad du har betalat ut i lön, dragit av i skatt m.m. Du kan lämna uppgifter när som helst under året, men senast den 31 januari året efter det kalenderår de gäller."

Så med andra ord kommer dessa uppgifter om mig in först mellan 1-31 Januari 2016? Då har jag bra med tid att hinna ringa och lösa skulderna med fodringsägarna istället. Bara inte dom börjar skvallra till KFM om att jag har jobb?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Om du är orolig så måste du ju faktiskt inte säga något om något jobb, utan du kan hinta om att någon närstående ska hjälpa dig så har de nog ingen anledning att meddela KFM.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp